【検索広告】パフォーマンスレポートなど一部機能の変更について

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更新履歴

  • 2021年10月27日:レポートで出力するファイル形式のプルダウンメニューの並び順を変更しました。詳細は「その他の変更」でご確認ください。
  • 2021年10月20日:本件の実施を完了しました。また、追加の変更点を「その他の変更」および「注意事項」に追記しました。
  • 2021年9月13日:記事の掲載を開始しました。

対象サービス

Yahoo!広告 検索広告

実施日

2021年10月20日(水)

概要

今後の機能追加などに先がけて、パフォーマンスレポートの一部機能を変更しました。また、コンバージョン測定の目的のレポート表示も合わせて変更しました。
実施日以降に新規作成するレポートおよびテンプレートは、変更後の内容でレポートが出力されます。
主な変更点は以下の項目でご確認ください。なお、変更事項が多岐にわたるため、詳細は以下の資料(PDFファイル)をダウンロードしてご確認ください。

パフォーマンスレポートの変更点

実施日以降に広告管理ツールの「新形式」画面で新規作成するレポートおよび新テンプレート(以下、新レポートと表記)での変更点は、以下のとおりです。

レポートの追加

以下のレポートを新たに追加しました。
  • ランディングページURLレポート
    広告をクリックして表示されたランディングページURLを中心とした効果測定値を確認できます。
  • 入札価格調整率レポート
    キャンペーンと広告グループに設定した入札価格調整率の一覧を出力できます。
  • キャンペーンターゲットリストレポート、広告グループターゲットリストレポート
    サイトリターゲティングレポートをキャンペーン単位と広告グループ単位に分割します。

レポートの終了

以下のレポートの提供を終了しました。なお、実施日以前に作成したテンプレートを利用する場合、以下のレポートも引き続き作成できます。
  • 最終リンク先URLレポート
    後継となるランディングページURLレポートをご利用ください。
    なお、同一の集計期間でレポートを作成した場合も、最終リンク先URLレポートとランディングページURLレポートの数値は完全には一致しません。ご了承ください。
  • サイトリターゲティングレポート
    後継となるキャンペーンターゲットリストレポート、広告グループターゲットリストレポートをご利用ください。

項目の追加

以下のレポートで項目を追加・変更しました。
  • 地域別レポート
    -「大都市圏」を追加。
    -「市・区・郡」を「地域の詳細」に変更
  • 広告レポート、キーワードレポート、広告表示オプションレポート
    「最終リンク先URL(スマートフォン)」を「スマートフォン向けURL」に変更
  • 広告表示オプションレポート
    「アドカスタマイザー」を追加

項目の削除

以下のレポートから項目を削除しました。
  • キャンペーンレポート、広告グループレポート
    「スマートフォン入札価格調整率(%)」「PC入札価格調整率(%)」「タブレット入札価格調整率(%)」を削除
    ※新たに追加した「入札価格調整率レポート」をご利用ください。
  • 検索クエリーレポート(動的検索連動型広告)
    「ドメイン」「対象外キーワード登録状況」を削除

項目および表示の変更

以下の項目および数値表示を変更しました。
  • 項目「デバイス」の選択肢を以下のとおり変更しました。
    - フルブラウザ搭載の携帯端末 → スマートフォン
    - フルブラウザ搭載のタブレット端末 → タブレット
  • 数値の表示が有効な桁数に満たない場合、従来は末尾に「0」(半角数字)を付けていましたが、新レポートでは削除しました。
    例:1.3800 → 1.38
  • 値が存在しない場合の表記を、以下の通り変更しました。
    - 値が数値の場合、従来の「0」(半角数字)と「—」から、「0」に変更
    - 値が文字列の場合、従来の「—」から空白(空欄)に変更
また、一部の項目で以下の変更を実施しました。対象項目と詳細はページ上部に記載した資料をご確認ください。
  • 従来は切り捨て対象だった小数点以下の値を表示
  • 10%より小さい値を「0.1」から「0.0999」に変更
  • 90%より大きい値を「0.9」から「0.9001」に変更
  • 桁数処理について、「小数点第3位で四捨五入」から「小数点第5位で四捨五入」に変更
  • 除算を含む項目をフィルターに指定した場合、その分母と分子の両項目を表示項目に指定すると、合計行が計算される。それ以外の場合、合計行は0で表示される

その他の変更  ※詳細はページ上部に記載した資料をご確認ください。

  • レポートごとの組み合わせ不可項目を変更しました。
  • ラベル(JSON)の出力形式を変更しました。
  • 検索クエリーレポート(動的検索連動型広告)において「URL」項目の値が異なる場合、表示項目で「URL」を未選択でも、別のデータ行として出力するように変更しました。
  • 新レポートでは、「レポート出力の設定」から「レポートで抽出する項目」(インプレッションがない項目は含まない)が削除されました。
    インプレッションのない項目の大量出力を防ぐため、新レポートの設定画面では、初期設定で「フィルターをかける」項目の「インプレッション数」を「「1」以上」に設定しています。インプレッションのない項目も出力する場合は、この設定を削除してください。
    インプレッション数1以上
  • (2021年10月20日追記)
    新レポートの文字コードを以下のとおり変更しました。新レポートで発行したレポートが文字化けする場合は、お使いのソフトウエアのマニュアルなどを参照のうえ、文字コードをUTF-8に変更してください。
    対象 従来のレポート
    ※2021年10月19日以前のテンプレートおよび旧形式画面で作成
    新レポート
    ※2021年10月20日以降、新たなテンプレートおよびレポートとして新形式画面で作成
    文字コード Shift JIS UTF-8
  • (2021年10月20日追記)
    新レポートでの出力ファイル形式に、「Excel用CSV」を追加しました。CSVファイルがExcelで文字化けしていた場合は、今後はこちらをお使いください。
    ※プルダウンメニューの並び順を下図のとおり変更しました(2021年10月27日)。
    出力ファイル形式のプルダウンメニュー

コンバージョン測定の目的のレポート表示変更について

現在はアプリコンバージョンのみ利用できる新しい方式のコンバージョン測定を、ウェブページなど全てのコンバージョンに拡大予定です。「コンバージョン測定の目的」が、従来の数種類から19種類と大幅に増加し、広告の狙いに合わせた目的を選択しやすくなります。

これに先がけて、新レポートで「コンバージョン測定の目的」を設定して出力した場合、2021年10月19日以前に設定したコンバージョン測定についても、コンバージョン測定の目的が新しい名称で表示されます。詳細は下図でご確認ください。
新コンバージョンの目的
※図をクリックすると拡大表示できます。

新しい目的名はシステム側で自動的に選択されるため、広告管理ツールなどで設定した目的名と異なる名称が表示される場合があります。
※Yahoo!広告 検索広告 APIでは、v6より新しい目的名でコンバージョン測定の目的が表示されています。
新しい方式のコンバージョン測定の開始については、詳細が決まり次第お知らせします。

注意事項

  • 新レポートの提供開始に伴い、従来のレポートでのテンプレート作成は終了しました。
    従来のテンプレートを使ったレポート作成は引き続き可能ですが、追って終了予定のため、新レポートでのレポートおよびテンプレートの作成をご検討ください。
  • コンバージョン測定の目的で「その他」を設定している場合、実施日以降のレポートでは以下の形で表示されます。
    - 従来のレポート: 現在のコンバージョン測定の目的のいずれかを表示
    - 新レポート: 新しいコンバージョン測定の目的のいずれかを表示
    こちらはシステム上の制約により発生するもので、任意の項目の選択はできません。お客様にはお手数をおかけして申し訳ありません。
  • Yahoo!広告 検索広告APIでは、v6より変更が適用されています。詳しくは以下を参照してください。
    Yahoo!広告 API v6 システムリリースについて
  • (2021年10月20日追記)
    地域別レポートで出力する数値が、従来のレポートと新レポートで異なる場合があります。また新レポートの場合、地域別レポートと他レポートでも合計値が異なる場合や、「都道府県」「都市」など地域レベルの表示切替項目を選択した場合に異なる数値になることもあります。
    これは新レポートにおける地域の集計単位やシステムなどの仕様変更によるものです。同じ指標で確認する場合は、新レポートで過去の期間の数値を取得することをおすすめします。


[Search Ads] Changes on performance report

Update

  • October 27, 2021: We have changed the order of options in the pull-down menu for the output file. Check details on “Other changes” section below.
  • October 20, 2021: Released these changes. Added some information for changes at “Other changes” and “Precautions”.
  • September 13, 2021: Announced this release.

Product

Yahoo! JAPAN Ads Search Ads

Date

October 20, 2021 (Wed)

Overview

We made some changes on performance report in order to add functions in the future. The view of reports for “Conversion Tracking Purpose” changed at the same time.
New reports and templates created after the effective date will be output with the changed contents.
Check the following “Specific changes” and later for more details. Since there are many changes, download and check the following materials (PDF file) for details.

Specific changes on performance reports:

Changes in the new report and new template created on the new format view of the Campaign Management Tool after the effective date are as follows.

New report

The following new reports became available.
  • Landing page URL report *The existing “Landing page URL report” changed to “Final URL report”. This “Landing page URL report” is the renewed report.
    You can see the values by measurement centered on the landing page URL (renewed item) displayed by clicking the ad.
  • Bid Adjustments Report
    You can output a list of bid adjustment rates set for campaigns and ad groups.
  • Campaign Target List Report, Ad Group Target List Report
    We will separate the site retargeting campaign to two reports, by campaign and by ad group.

Reports sunset

Following reports became unavailable. When you use a template created before the effective date, you can continue to create the following reports.
  • Landing Page URL Report
    Use the successor, renewed “Landing page URL report.” *The English report name is same but its specification changed.
    Even if you create reports in the same aggregation period, the numbers in the final URL report and the landing page URL report will not exactly match.
  • Site Retargeting Report
    Use the successor, Campaign Target List Report, Ad Group Target List Report.

New items

Following reports have new data items.
  • Geographic Performance Report
    - “Metro area” was added
    - “City/Ward/District” changed to “Location”
  • Ad report, keyword report, ad display option report
    “Smartphone Landing page URL” changed to “smartphone final URL”
  • Ad Display Option Report
    “Ad customizer” will be added.

Remove items

Some items were removed from the following reports.
  • Campaign report, ad group report
    “Smartphone Bid Adjustment (%)”, “PC Bid Adjustment (%)”, “Tablet Bid Adjustment (%)” became unavailable.
    *Use the new “bid adjustment report.”
  • Search Query Report (Dynamic Ads for Search)
    “Domain” and “Negative Keyword” will be unavailable.

Change items

Following items and notation changed.
  • Alternatives of the item “device” changed as follows.
    - Mobile devices with full browsers →Smartphone
    - Tablets with full browsers →Tablet
  • When the number is less than the number of valid digits, “0” was added at the end in the past, but “0” will not be added in the new report.
    Example: 1.3800 → 1.38
  • The notation when the value does not exist changed as follows:
    - When the value is a numerical value, the notation of “0” (half-width number) and “-” was used in the past, but it will be unified to “0” only.
    - When the value is a string, the notation of “—” will be changed to a blank.
Some items have the following changes at the same time. Change details are described on the PDF documents introduced on the preceding “3.”
  • Displays the value after the decimal point, which was previously truncated
  • Changed the value smaller than 10%, which was displayed as “0.1”, to “0.0999”
  • Changed the value larger than 90%, which was displayed as “0.9”, to “0.9001”
  • Changed the number of digits processing that was “rounded to the third decimal place” to “rounded to the fifth decimal place”
  • In case when an item including division is specified in the filter, the total line will be calculated if both the denominator and numerator items are specified in the display item Otherwise, the total row is displayed as “0”

Change item names (English only)

Following item names changed on the Campaign Management Tool and Campaign Editor.
-Landing Page URL→Final URL
-Smartphone Landing Page URL→Smartphone final URL

The CSV files available on CampaignExportService and AuditLogService in the API also changed.
*All versions (v6,v5,v4) changed.
[CampaignExportService]
-Landing Page URL→Final URL
-Mobile Landing Page URL→Smartphone final URL
[AuditLogService]
-Landing Page URL→Final URL
-Smartphone Landing Page URL→Smartphone final URL

Other changes

*Details are described on the documents introduced on the preceding documents.
  • Changed items that could not be combined for each report
  • Changed the output format of the label (JSON)
  • When the value of the “URL” item is different in the Search Query Report (Dynamic Ads for Search), it will be output as a separate data line even when “URL” is not selected in the display items.
  • In the new report, “Items to be extracted in the report” (excluding items without impressions) in “Report output settings” was deleted.
    In order to prevent to output a large number of items without impressions, the initial setting of “impressions” of the “Filter” item will be set to “”1” or more” on the new report setting view. When you want to output items without impressions together on the report, remove this setting
    Impressions: 100 or more
  • [Added on October 20, 2021]
    The character code of new reports changed as follows. If the report issued in the new report format is garbled, refer to the manual of the software you are using and change the character code to UTF-8.
    To be changed Existed reports
    *Reports created with the template provided before October 19, 2021
    New reports
    *Reports created with the new template as a new report after October 20, 2021
    Character code Shift JIS UTF-8
  • [Added on October 20, 2021]
    “CSV for Excel” format was added for the new report. If the CSV file is garbled, use this file format.
    *We have changed the order of options in the pull-down menu for the output file as follows. (Changed on October 27, 2021) Pull-down menu of output file format

Change on report of Conversion tracking purpose:

We plan to expand the new conversion measurement method, which is currently available only for app conversions, to all conversions such as for web pages. The “conversion tracking purpose” has been greatly expanded from several types to 19 types, making it easier for advertisers to select the purpose that suits the purpose of ads.

To support this change, when you set the “conversion tracking purpose” in the new report and output it, the current purpose of conversion analytics will be displayed with the new purpose name even on the setting before October 19, 2021. Please see the following details.
Conversion Tracking Purpose


Since the new purpose name is automatically selected on the system, a name different from the purpose name set on the Campaign Management Tool etc. may be displayed.
*On Yahoo! JAPAN Ads Search Ads API, “conversion tracking purpose” will be displayed with the new purpose name in API v6 or later.
We will make another announcement once the schedule and details are decided.

Precautions

  • After the new report release, creating a new template for previous reports ended.
    You can continue to create reports using existing templates, but we plan to end support for those templates, so consider creating reports and templates with new reports.
  • If “other” is set for “conversion tracking purpose,” contents will be displayed in the following format in reports after the effective date.
    - Existing reports: Show any of the current conversion tracking purposes
    - New reports: Show any of the new conversion tracking purposes
    This is caused by system restrictions, and you cannot select any item. We apologize for the inconvenience.
  • On Yahoo! JAPAN Ads Search Ads API, these changes are applied on v6 and later. Refer to the following document for further details.
    Yahoo! JAPAN Ads API v6 release
  • [Added on October 20, 2021]
    The numbers output in the geographic performance report may differ between the old report and the new report. Also, in the case of a new report, the total number may differ between the geographic performance report and other reports, or it may be different when the “items to display by” such as “prefecture” or “city” is selected for switching regional levels.
    It is due to changes in specifications such as regional aggregation units and systems in the new report. To check the same item, use the new report to get the numbers for the past duration.