【ディスプレイ広告】YDNの提供終了日程について

English translation

※この件について最新の情報はこちらを参照してください。

更新履歴

  • 2021年5月13日 YDN形式のキャンペーンと配下の広告グループ、広告、ターゲティングの操作を停止しました。
    また、YDN版画面(旧画面)におけるパフォーマンスレポート以外の操作を停止しました。
  • 2021年5月6日 強制変換の進行状況を追加しました。
  • 2021年4月7日 YDN形式の広告グループおよび広告の新規作成を停止し、運用型形式への強制変換を開始しました。
    なお、運用型の新画面への表示切り替えのみ、2021年4月14日に実施しました。
  • 2021年3月24日 今後の日程から終了済みの機能を削除しました。
  • 2021年2月16日 記事の掲載を開始しました。

対象サービス

Yahoo!広告 ディスプレイ広告(YDN)※以下、YDNと表記

概要

YDNの提供終了につきまして、正式な日程と実施内容が決まりました。
提供終了後は、Yahoo!広告 ディスプレイ広告(運用型)をご利用ください。
また、ご利用のアカウント配下にYDN形式のキャンペーンが残っている場合は、運用型形式への早めの変換をご検討ください。変換手順の詳細は、以下のヘルプを参照してください。
 YDNのキャンペーンをディスプレイ広告(運用型)の形式に変換する

詳細な日程および内容は、以下のとおりです。
※各日程は予定であり、変更になる場合があります。

日付 内容
2021年4月7日(水) ・YDN形式の広告グループおよび広告の新規作成を停止
・広告管理ツールでディスプレイ広告を選択した時に、設定にかかわらず運用型の新画面を表示する形式に変更
※切り替えボタンでYDNの画面(旧画面)も一時的に表示できますが、一定時間後に運用型の新画面に切り替わります。

2021年4月7日(水)~ YDN形式のキャンペーンについて、運用型形式への強制変換を開始
※強制変換の詳細は次項でご確認ください。
※強制変換できないキャンペーン形式や広告掲載形式の場合、YDNの提供終了時に削除されます。

2021年5月13日(木) ・YDN形式のキャンペーンと配下の広告グループ、広告、ターゲティングの操作を停止
・YDN版画面(旧画面)におけるパフォーマンスレポート以外の操作を停止
 旧画面では、キャンペーンや広告、画像など、すべての入稿アイテムや設定の編集、削除ができなくなります。
 ※運用型形式のキャンペーンに手動で変換後、運用型の入稿アイテムとして操作は可能です。

2021年6月23日(水) ・運用型に未変換のYDN形式キャンペーンを削除
・広告管理ツールのYDNの画面(旧画面)の提供を終了
これにより、YDNの提供を終了します。

運用型への強制変換について

提供終了に伴い、未変換のYDN形式キャンペーンが残っている場合は、運用型形式にシステム側で強制変換を実施します。
アカウント配下のYDN形式キャンペーンの広告配信状況によって、強制変換の開始時期は異なります。
詳細な予定は以下のとおりです。

(1)2021年1月1日~3月31日の期間中にYDN形式キャンペーンで広告のインプレッションが未発生のアカウント
 →一部のアカウントを除き強制変換が完了しました。未完了分のアカウントは、以下(2)と同時期に強制変換を実施します。
(2)2021年4月1日~5月7日の期間中にYDN形式キャンペーンで広告のインプレッションが発生したアカウント
 →2021年5月18日~5月22日に強制変換
(3)上記以外のすべてのアカウント
 →2021年5月23日~5月31日に強制変換

強制変換の対象は、以下の広告掲載方式のキャンペーンです。
  • ターゲティング
  • インフィード広告
  • 動的ディスプレイ広告
  • 動画広告
  • PCブランドパネル(静止画)
  • PCブランドパネル(動画)
  • PCブランドパネル(動的ディスプレイ広告)
これ以外の広告掲載方式のキャンペーンは、YDNの提供終了時に配下の広告グループ、広告も含めて削除されます。
なお、提供終了に伴う削除とそれに伴う影響について、当社は一切その責任を負うものではありません。

強制変換の前にご確認ください

YDNと運用型はキャンペーン構造が異なるため、YDNの設定内容をそのまま引き継げない場合があります。また強制変換により、意図しない配信が発生する場合もあります。
YDN形式のキャンペーンにおける設定内容を引き継げない項目については、運用型形式のキャンペーンへの変換時に当社推奨の設定内容に変更します。設定内容変更に伴う影響について、当社は一切その責任を負うものではありません。

これらを避けるため、できるだけお客様ご自身による運用型形式へのキャンペーン変換をおすすめします。
なお、キャンペーンを変換する場合、配信中の広告の再審査は不要です。

強制変換の詳細や制限事項など、詳しくは以下の資料(PDFファイル)をダウンロードしてご確認ください。
 YDN提供終了について  

補足

Yahoo!広告 ディスプレイ広告 APIでは、YDN形式のキャンペーンを運用型形式に一括変換する「CampaignMigrationService」を、サービス提供中の全バージョンで提供しています。
APIを利用して運用型形式への一括変換を実施する場合にご活用ください。


[Display Ads] YDN sunset schedule

Update

  • May 13, 2021: Taking actions for YDN campaigns (including ad groups, ads, and targeting) became unavailable.
    Taking actions in the YDN view (previous platform) except for the performance report became unavailable.
  • May 6, 2021: Added the status of converting campaigns automatically.
  • Apr 7, 2021: Stopped creating new ad groups and ads in YDN format. Started converting of YDN campaigns to campaigns of Display Ads (Auction) in automatic manner.
    For Display Ads (Auction), switched the dashboad to the new view on April 14, 2021.
  • Mar 24, 2021: Removed the features that have been implemented from the schedule.
  • Feb 16, 2021: Announced the change schedule.

Product

Yahoo! JAPAN Ads Display Ads (YDN)

Overview

We have determined the official schedule of YDN sunset.
After the sunset, please use Yahoo! JAPAN Ads Display Ads (Auction).
If any YDN campaigns are remaining in your active account, please consider converting to Display Ads (Auction) campaigns.
Learn more about the converting procedure on the following help page.
 Convert YDN campaigns to Display Ads (Auction) campaigns Check the following schedule and details.
*Schedule may change without prior notice.

Date Event
April 7, 2021 (Wed) ・Creating new YDN ad groups and ads becomes unavailable.
・Regardless of your settings, a new platform will appear when you select Display Ads.
*You can temporarily switch to the YDN (previous platform). However, a new platform appears after a while.

After April 7, 2021 (Wed) YDN campaigns are automatically converted to Display Ads (Auction)
*See “About converting automatically” for more details.
*When YDN ends, we will delete campaigns and ad distribution types that weren’t automatically converted.

May 13, 2021 (Thu) ・Taking actions for YDN campaigns (including ad groups, ads, and targeting) will become unavailable.
・Taking actions in the YDN view (previous platform) except for the performance report will become unavailable.
 You will no longer be able to edit or remove any elements (campaigns, ads, images, etc.) from the previous platform.
 *When you manually convert a campaign to a Display Ads (Auction) format, you can continue to use it as an “Auction” element.

June 23, 2021 (Wed) ・We will delete campaigns that are not converted to Display Ads (Auction) format.
・The YDN view (previous platform) in the Campaign Management Tool will be unavailable.
YDN will no longer be available.

About converting automatically

If there are still unconverted YDN campaigns due to the sunset, the system will convert to the campaigns in Display Ads (Auction) format automatically.
The start time of the converting process varies depending on the ad delivery status of the campaigns in YDN format under the account.
Please follow the schedule in details.

(1) Accounts that has no impressions on ads of YDN campaigns between January 1 and March 31, 2021
 →Automatic converting YDN campaigns has completed. For other accounts that have not been completed, campaigns will be converted automatically at the same time as (2). (2) Accounts that have some impressions on ads of YDN campaigns between April 1 and May 7, 2021
 →Convert campaigns automatically between May 18 and 22, 2021 (3) All of other accounts
 →Convert campaigns automatically between May 23 and 31, 2021 Campaigns with the following ad distribution type will be subject for forced converting.
  • Targeting
  • Infeed Ads
  • Dynamic Ads for Display
  • Video Ads
  • PC Brand Panel (static image)
  • PC Brand Panel (video)
  • PC Brand Panel (Dynamic Ads for Display)

Campaigns with other ad distribution types will be deleted, including the ad groups and ads, when YDN service sunsets.

Precaution

Some YDN settings can’t be inherited because of the structure differences between YDN and Display Ads (Auction). The forced converting may cause unintended ad delivery.
To avoid confusions, we recommend you to convert YDN campaigns to Display Ads (Auction) in advance on your end.
Note that you don’t need to resubmit your ads to review when you convert YDN campaigns if those YDN ads have been reviewed and are active.

More details of forced converting and some restrictions are described on the following document (PDF).
 YDN service close  

Remarks

All available versions of Yahoo! JAPAN Ads Display Ads API provide “CampaignMigrationService” that converts YDN campaigns to Display Ads (Auction) campaigns in bulk.
You can use the service when converting your campaigns in bulk by API.